Wellicht heb je nog nooit van de term ‘dark stores’ gehoord, maar je zult deze benaming steeds vaker horen en gaan ‘zien’. Er valt echter niet veel te zien in dit soort donkere winkels, omdat deze vaak zijn afgeplakt met donkere verduisterde ramen, vandaar dus ook de naam dark stores. Lees snel verder

Wat zijn dark stores?

Een dark store of hub is een locatie die wordt gebruikt om voorraad te houden voor e-commerce doeleinden, of een bestaande winkel buiten openingsuren, of een aparte locatie waar voorraden van verschillende winkels samen liggen. Dit is anders dan een magazijn, omdat dark stores het ophalen en terugbrengen door klanten versneld d.m.v. flitsbezorging, een traditioneel magazijn zal dat niet doen.

Dark stores worden gebruikt om lokale voorraad via het online kanaal super snel naar de klant te vervoeren of op te laten halen, met de focus op lokale verkopen. Hierdoor krijgen klanten de mogelijkheid om hun producten op te halen of rechtstreeks vanuit de dark-store in huis te laten bezorgen.

Tip! Lees ook: Amstelveense Flitsbezorgdiensten niet welkom in winkelcentra

Het huren van een grote magazijnruimte om je producten op voorraad te houden klinkt als een ingewikkelde aanpak, maar het is niet de enige manier om een dark-store te beginnen – verander bijvoorbeeld je eigen winkel, of een deel hiervan, in een dark-store. Zo kan je bestaande ruimte optimaal benutten voor je voorraad en webshop.

De voordelen van dark stores

We hebben allemaal gemerkt dat tijdens de eerste eerste maanden van COVID-19 de pakketvervoerders vertraging hadden. Dit was te wijten aan de plotselinge toename van online koopgedrag ten gevolge van gesloten winkels en iedereen zijn producten plots online moest kopen.

Dit betekende dat leveringen die normaal 1 of 2 dagen duren plots zomaar een week in beslag kon nemen. Om te voorkomen dat dit gebeurt en om het aantal leveringen via klassieke logistieke bedrijven te verminderen, kan het omvormen van je winkel in een dark-store de oplossing zijn.

Voorbeelden van bekende ketens die dark stores omarmen

Dark stores zien eruit als gewone supermarkten: de winkels liggen vol met producten, maar zijn gesloten voor klanten. MFC’s zijn miniwarehouses waar de populairste 15.000 tot 18.000 artikelen van een supermarkt zijn opgeslagen. Beide zorgen voor een kortere ‘last mile’ van de levering van levensmiddelen door de nabijheid van klanten, zoals een fysieke winkel, te combineren met de automatisering van een groter warehouse.

Amerikaanse supermarktketens
Walmart

Walmart, Kroger, Hy-Vee, Stop & Shop en anderen zijn al begonnen met de invoering van dark stores, terwijl H-E-B een initiatief gestart is om verschillende geautomatiseerde MFC’s te bouwen die levering en curbside pick-up gaan ondersteunen.

Ikea, niet winkelen maar afhalen

Of denk aan het gebruik van darks stores door Ikea. De meesten van ons zijn bekend met de iconische lay-out en winkelervaring van Ikea. Een doolhof van displays, geordend op producttype of kamer, waar je jezelf uren kan vermaken. Toen de eerste uitbraak van Covid-19 plaatsvond en alle Ikea winkels gesloten waren, gebruikte Ikea haar winkels als dark-store, zodat klanten nog steeds langs konden komen om online bestelde producten op te halen. Als het product niet op voorraad was in de winkel zelf, kon je het als nog ophalen bij een magazijn.

Hierdoor kunnen klanten nog steeds al hun gewenste artikelen ophalen, terwijl Ikea gebruikt maakt van winkelruimte die de klanten niet meer konden betreden.

Pin It