Verenigde Staten – Het bevoorradingsprobleem in Amerika is zo wezenlijk dat het Witte Huis aanpassingen overweegt in zetten om schepen in de haven te lossen. Vanwege zorgen over lege schappen rond de kerst is Black Friday al vervroegd. Het duurt nog een maand voordat de traditionele Black Friday in de Verenigde Staten begint, maar de eerste reeks aanbiedingen staat al online.
Winkels beginnen eerder met het geven van kortingen
Normaal gesproken gaan tv’s en stofzuigers van grote retailers zoals Wal-Mart en Amazon de dag na Thanksgiving, eind november, in de verkoop. Het bedrijf maakt zich echter zorgen over het leveringsprobleem rond de kerst, omdat het internationale containervervoer en de leveringsproblemen worden verwerkt.
Dus beginnen winkels eerder dan ooit met hun aanbiedingenseizoen, in de hoop aankopen zo zeker vóór kerstochtend te kunnen leveren. Amazon promoot al ‘Black Friday-waardige’ aanbiedingen sinds de eerste week van oktober, 2 weken eerder dan vorig jaar. Ook Walmart heeft de eerste stuntprijzen al online staan.
Vraag naar producten is groot in de hele wereld
De wereldwijde vraag naar producten is na het pandemiejaar zo snel opgelopen, dat producenten, transporteurs en retailers het niet kunnen bijbenen. De havens van Los Angeles en Long Beach, waar 40% van de containers de Verenigde Staten binnenkomt, kampen met grote achterstanden. In Los Angeles ligt een recordaantal van 100 schepen voor de kust te wachten om gelost te worden. En meer schepen, vooral uit Azië, zijn onderweg.
Lees ook: Levering Speelgoed loopt flinke vertraging op, bestel op tijd!
Personeelstekort lijkt een rol te spelen: de beide havens in Californië hebben zo’n 30 procent minder personeel dan voor de corona-uitbraak, schat nieuwssite Axios op basis van het locatiegegevens van telefoons in de havens. Vervolgens moeten producten nog per truck het land in – en ook aan truckonderdelen en vrachtwagenchauffeurs bestaat in de USA een tekort.
De Truckload Carriers Association schat dat vóór de pandemie al zo’n 60.000 extra vrachtwagenschauffers nodig waren – dat zijn er nu alleen maar meer. Chauffeurs gaan met pensioen, het vak heeft aan populariteit verloren en rijlessen hebben in de pandemie stilgelegen. De Amerikaanse posterij, USPS, moet bezuinigen en zet minder vliegtuigen in. Dat vertraagt de bezorging van pakketten nog verder.
Oproep militairen National Guard met lossen van schepen
Het Witte Huis maakt zich zorgen en overwoog zelfs al om militairen van de National Guard op te roepen om te helpen alle containers te lossen en vervoeren, bericht The Washington Post. Een branchevereniging van kleding- en schoenenverkopers heeft daar om gevraagd.
Ook de rest van de wereld heeft te maken met verstoorde leveringsketens, maar in Amerika vreest de regering van Joe Biden de schuld te krijgen van lege schappen, vertraagde bestellingen en hogere prijzen rond de feestdagen. ,,Kerstcadeaus waren nooit te laat toen president Trump de leiding had’’, sneerde Congreslid Jim Jordan uit Ohio al op Twitter. Een collega uit Florida, Byron Donalds, beeldde Joe Biden af als the Grinch, het groene monster dat in een klassiek kinderboek kerst ‘steelt’.
Eigen vrachtschepen worden ingezet
Biden nodigde vorige week havendirecteuren, grote retailers en de vakbond van havenwerkers uit in het Witte Huis in de hoop de invoer van producten te versnellen. Hij kondigde aan dat havens in Californië voortaan 24 uur per dag doordraaien, en dat logistieke firma’s als UPS en FedEx op zijn verzoek ook meer uren gaan doorwerken. De vakbond ging akkoord met extra diensten.
Producten worden zelfs ingevlogen
Om de kerstvoorraden op tijd aan te vullen, zetten grote winkelketens als Walmart en Target hun eigen vrachtschepen in. Ze vliegen soms zelfs producten in, wat erg prijzig is. Kleine ondernemers kunnen dat niet. Retailkenners raden Amerikaanse consumenten aan om niet langer te wachten met het kopen van kerstcadeaus, of om voor cadeaukaarten te kiezen. Die kunnen ze dan besteden als hebbedingen weer voorradig zijn.
,,Nooit meer mogen we te zeer afhankelijk zijn van één bedrijf of één land of één persoon in de wereld, vooral wanneer landen onze waarden niet delen als het gaat om arbeids- en milieunormen”, zei Biden in een toespraak na zijn overleg met havens en vervoerders. ,,Nooit meer mogen ons land en onze economie niet in staat blijken om cruciale producten te maken omdat we geen toegang hebben tot materialen.”
De problemen zullen tot in het nieuwe jaar voortduren, verwachten kenners. Voor Biden is het reden nog meer nadruk te leggen op het terughalen van fabriekscapaciteit naar Amerika, na decennia waarin veel productie is uitbesteed aan lagelonenlanden als China.